tisdag 28 december 2010

DON'T DREAM YOUR LIFE, LIVE YOUR DREAM


Så står det i min header... En liten mening som jag verkligen älskar. Som jag tycker såpass mycket om att jag vill tatuera in det på revbenen... Efter att jag gav min bror en ganska så rejäl utskällning idag (det hade kanske inte egentligen så mycket med honom att göra, jag var sur innan och så lades allt bara på hög. Till slut brast det) så snackade vi lite i bilen på väg hem. Vad har jag för drömmar egentligen? Vad vill jag ha ut av livet? Vad är min högsta dröm? Något som jag vill mer än något annat i hela världen? Jag hade inget bra svar på de här frågorna då. För oftast så lunkar livet på, jag jobbar, går med hundarna och handlar på rea precis som alla andra utan att egentligen reflektera över vad jag egentligen vill göra med mitt liv. För faktum är att för att kunna göra sakerna jag vill kunna måste man tjäna bra med pengar. Och för att göra det så måste man jobba halvt ihjäl sig såvida man inte är superrik arvtagare/arvtagerska till något som genererar såpass mycket pengar att man inte behöver tänka på vad man lägger sina pengar på.

Jag vill:
♥ Resa/flytta till Kalifornien på obestämd tid.
♥ Bo i Paris (eller i alla fall ha någon form av bostad där, typ en liten pyttig tvåa att åka till när livet känns hopplöst och tråkigt), sitta på en liten balkong med utsikt över Eiffeltornet.
♥ Åka till Afrika och dra på safari.
♥ Åka på semester till New York.
♥ Ha råd att köpa svinsnygga kläder och skor och inredningsgrejer (nu snackar vi inte ens märkesgrejor här, utan att bara kunna köpa nya kläder som inte är på rea).
♥ Tatuera mig.
♥ Flytta hemifrån till en fin lägenhet.
♥ Tågluffa?
♥ Åka till någon paradisö i exempelvis Thailand.
♥ Resa till Indien, gå på marknader och rida på elefanter.
Roadtrippa i USA! <-- Tror att det här är det jag vill göra mest av allt.
♥ Träna hunden att bli superlydig och i princip "perfekt".
♥ Fotografera allt och sen kila hem och rita av det.


Kommer inte på fler exempel just nu, men poängen är att det jag vill göra kräver pengar. Och pengar måste tjänas, och för att tjäna pengar sp måste man jobba. Och det faktum att man i princip alltid jobbar leder till att man inte kan resa iväg och upptäcka och se allt som man vill. Som sagt, ond cirkel.


Det viktigaste kanske inte är att man gör alla saker man vill, utan att man faktiskt har drömmar och saker man vill göra. I min värld (som pappa brukar säga) är det viktigaste att man har något man vill, även om man inte kan nå dit. För utan de sakerna, drömmarna och målen slutar man bry sig. Och när man slutar bry sig så får man problem. Då dör livsglädjen.

Alltså:
♥ Roadtrippa i USA.
♥ Flytta till Kalifornien (San Francisco helst).
♥ Fylla mitt sketchblock med massor av fina bilder.
♥ Åka till New York.
♥ Flytta till Paris/San Francisco/annat trevligt ställe.
♥ I allmänhet resa, se världen.
♥ Ha tillräckligt med pengar för att kunna köpa fina saker. Kläder/skor/inredning.
♥ Skaffa tatueringar.



Tumblr_lcy21bypfx1qcjtu8o1_400_large




Det är klart att jag vill göra saker. Men sånt kostar. Pengar som jag inte har just nu, hade jag haft pengar så det räckte hade jag redan påbörjat de här grejerna för längesen. Man får ta ett steg i taget helt enkelt. No stress.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar