söndag 1 november 2009

2009.10.31 - Lugg och Halloween.


Halloween är någonting som jag aldrig riktigt firat "på riktigt", som man ska med maskerad och utklädnad och fester och allt som har med Halloween att göra. Däremot åker vi varje år ut till mina morföräldrars grav och tänder ljus och lägger ut en krans. Självklart gjorde vi det i år också. Hittade en jättefin blomma dekorerad med kottar som vi ställde där tillsammans med två ljus.

Egentligen så är jag lite emot hela konceptet med gravar, känns som att man inte riktigt hedrar minnet av personen/personerna om man inte åker dit varje helg eller stunder då man får tid och fixar och pyntar lite. Har alltid tyckt att det är bättre att sprida askan så att man kan minnas personen och hedra deras minne fast man inte står och tittar på en gravsten. Men just vid Halloween så tycker jag faktiskt om att det finns en grav, och jag tycker om att vi åker dit varje år (bortsett från de år som vi inte bodde i Sverige förstås) och pyntar och tänder de små ljusen. På något sätt så känns det fint. Och kyrkogården är alltid mycket vackrare just på Halloween när nästan alla gravarna är upplysta med små lyktor och ljus. Och jag tror att både mormor och morfar skulle vara stolta över min mamma och hennes galna och tokiga familj. :)

Jag fick aldrig riktigt lära känna varken mormor eller morfar på riktigt. Båda dog innan jag fyllt 12. Och av anledningar som inte är värda att nämna så fick vi väldigt sällan hälsa på dem. Tror att det är därför jag tycker så mycket om Halloween, kransarna, ljusen och graven, och det faktum att vi åker dit varje år. Jag följer alltid med mamma dit. Kanske för att den där gravstenen i alla fall är någon form av minne och "connection" till de som jag aldrig riktigt fick lära känna, men som jag har så mycket känslor för i alla fall. Vill gärna tro att de på något sätt känner att de har en betydelse eftersom jag varje år står där vid deras grav och förundras av dessa människor som jag så gärna hade velat stå närmare.

Men nu till ett lite roligare ämne innan jag funderar allför mycket på det här. Lillasyster fick klippa lugg på mig till slut. Hade egentligen tänkt att jag skulle färga håret i någon form av rödblond nyans nu till vintern, men kom fram till att jag har färgat håret så många gånger och ändå alltid kommit till samma slutsats; jag passar bäst i blont. Så blont får det helt enkelt vara, men någon förändring måste det bli. Långt hår med mittbena känns inte så jättekul. Så nu är det lugg som gäller. Den är lite ojämn och inte helt perfekt. Men det är så det ska vara, det är en del av charmen. Tycker det blev förvånansvärt bra. No offence, knoppi. Det enda jag måste göra nu är att blondera min utväxt lite. Gjorde mitt blonda hår ännu blondare i somras och nu har jag fastnat för att ha det riktigt ljust blont. Utväxten är i och för sig också blond, men bra mycket mörkare än resten av skallen. Så det får vi göra något åt.

Det kommer komma bilder på håret mitt, före- och efter bilder. Men det är lillasyster som har alla bilderna på sin dator så det kan ta ett tag. Förhoppningsvis kan jag lägga upp några bilder snart, helst imorgon. Vi får se.

Hur tråkigt det än låter så tänker jag gå och lägga mig nu. Hoppas att jag nästa år kanske kan vara på nån Halloween fest någonstans, utklädd till älva eller nåt. Men nu är det sängen som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar