måndag 17 juni 2013

KELOIDER

Så häromdagen så lade jag upp en video på Vine på min knöl jag har bakom örat. En förskräckt person kommenterade "that's a keloid! You need to see a doctor!". Vilket förvisso är sant. Men jag har som bekant gått till två högst inkompetenta läkare tidigare och gjort försök till att operera bort den där förbaskade knölen som konstant fortsätter att växa tillbaka. Förra sommaren så var jag hos en plastikkirurg som verkade ha sett sånt här förr. Hon berättade att det inte är någon mening med att operera bort såna här knökar eftersom de kommer att växa tillbaka, och bli större än vad de var innan man försökte ta bort dem. Så helst ska man låta de vara om det inte är så att de är i vägen, gör ont, eller stör på annat sätt. Så då blev det ingen operation. Men nu så är den typ dubbelt så stor som den var förra året. Så jag har fått en ny remiss till samma läkare som jag pratade med sist. Har dock inte fått någon tid ännu, men jag väntar tålmodigt (eftersom jag är helt och hållet livrädd för att operera igen).

Nåja, poängen var att jag ville visa vad det är för nåt jag har bakom örat så att folk kan se vad det är och att det inte är farligt (bara ganska äckligt beroende på var såna knölar sitter). Så KLICKA HÄR för mer information om s.k. keloider (gör det dock inte om du är känslig, vissa bilder är ganska äckliga). Och i samband med det här vill jag avråda från att pierca sig rent allmänt. Även om det här är väldigt ovanligt, och bara drabbar en person på tusen så är det helt klart en rejäl pain in the ass när man har det. Tursamt nog för min så sitter den på baksidan av örat och syns inte jättemycket, går att dölja henom att ha håret utsläppt osv. Som man ser på bilderna på länken ovan så kunde det varit så mycket värre.

// So the other day I posted a video on Vine of that cartilage lump I have behind my ear. Someone seemed to get pretty round up about it and left a comment saying "that's a keloid!! You need to see a doctor!!", which is true but I've seen two (very incompetent) doctors about this already. And they both tried to remove it. But it just keeps growing back! Last summer I went to see a plastic surgeon about this, and she seemed to know what she was talking about, she told me that you really shouldn't attempt surgery on these things because they will grow back, most of the time even bigger than they were pre-surgery. So she said that she'd rather not remove it since it's in such a place where it doesn't really do any harm, hurts or does any other harm. But now it's almost twice as big as it was last year, so I've been referred back to that same plastic surgeon, haven't gotten an appointment yet but I'm waiting patiently (partly because I'm terrified of getting this surgery again). 

Anyway, my point was that I wanted to tell people more about what it actually is, that's it's not harmful at all (just pretty gross depending on where on your body you have them). So CLICK ON THIS LINK to find out more about keloid scarring (though don't click if you're sqeamish because you will most likely find it really gross). And along with this I wanna advice people not to get piercings of any kind. Because even though it's pretty rare (only one in a thousand people get them) it's really annoying once you're the one stuck with one. Luckily enough for me, mine's just behind my left earlobe and people don't really notice, and it's easily hidden by having my hair down. As you can tell if you clicked the link, it could've been way worse. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar